<powrót
zakladka
Obywatele mają prawo do ochrony mienia i życia
także w czasie powodzi!
(Skrót tego, co mieszkaniec Lubonia wiedzieć powinien!)

Poszczególne organa władzy państwowej w Polsce zobowiązane są
ustawowo do tworzenia prawnych i organizacyjnych warunków,
umożliwiających zapobieganie katastrofom naturalnym,
ograniczanie oraz usuwanie ich skutków, a przede wszystkim
ochronę życia i mienia obywateli w czasie spowodowanych przez
kataklizmy sytuacji kryzysowych. Działaniami, prowadzonymi
w czasie i w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej
kierują: Burmistrz, (prezydent miasta) - jeżeli stan klęski
żywiołowej wprowadzono na obszarze gminy; Starosta - jeżeli stan
klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednej
gminy wchodzącej w skład powiatu; Wojewoda - jeżeli stan klęski
żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego powiatu
wchodzącego w skład województwa. Uprawnienia do działań
zapobiegawczych w okresie zagrożenia katastrofami daje im
polskie ustawodawstwo (ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r.
o stanie klęski żywiołowej Dz.U. z 2002 r. Nr 62, poz. 558 z późn.
zm. oraz ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu
kryzysowym Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590). Na tej podstawie
Burmistrz ma (po
ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej), uprawnienia
do ograniczania swobód obywatelskich na terenach objętych klęską
żywiołową. Działania w celu zapobieżenia skutkom takiej klęski
wykonywane są przy pomocy gminnego zespołu zarządzania
kryzysowego. Do zadań tego gremium,
na czele którego staje Burmistrz Miasta,
należy:
-ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć
wpływ na stan bezpieczeństwa publicznego;
-przygotowywanie propozycji działań ujętych w planie reagowania
kryzysowego;
-przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych
z istniejącymi lub prognozowanymi zagrożeniami;
-opiniowanie planu reagowania kryzysowego;
-opiniowanie planu ochrony infrastruktury krytycznej.
Gminny zespół zarządzania kryzysowego może wydawać polecenia
organom jednostek pomocniczych, kierownikom jednostek
organizacyjnych utworzonych przez gminę, kierownikom jednostek
ochrony przeciwpożarowej oraz kierownikom jednostek czasowo
przekazanym do wykonywania zadań na terenie gminy.
W zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu są
zobowiązane uczestniczyć:
Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony
przeciwpożarowej (OSP), Policja, Państwowe Ratownictwo Medyczne
oraz inne kompetentne w tych sprawach państwowe urzędy, agencje,
inspekcje, straże i służby, a także organizacje pozarządowe.
Policja
w czasie klęski żywiołowej podlega kierownictwu zespołów
reagowania kryzysowego właściwych szczebli. Choć nie jest
zobowiązana do bezpośredniego działania w akcji ratowniczej, to
w jej kompetencjach jest utrzymanie bezpieczeństwa i porządku
publicznego. Realizacja tego zadania następuje przez alarmowanie
ludności, udostępnianie środków łączności innym służbom
ratowniczym, zabezpieczanie mienia,
organizowanie dróg i kierowanie ruchem
w celu sprawnej organizacji dojazdów ewakuowanej ludności
i służb ratowniczych. Policja wspomaga zespół w prowadzeniu
akcji informacyjnej.
Straż Pożarna
Do jej zadań należy rozpoznawanie zagrożeń, organizowanie
i prowadzenie
akcji ratowniczych, wykonywanie
pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie
klęsk żywiołowych. W akcji ratowniczej zobowiązane są również
uczestniczyć jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej.
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Po otrzymaniu informacji od Zespołu Zarządzania Kryzysowego
prowadzi działania w akcji prewencyjnej razem z innymi
jednostkami. Przeprowadza kontrole sanitarne na terenach
zagrożonych oraz bierze udział w akcji informowania i edukacji
poszkodowanych, przeprowadza dezynfekcję
oraz udostępnia środki dezynfekcyjne do samodzielnego
wykorzystania.
Państwowa Inspekcja Weterynaryjna
Prowadzi działania w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej
spowodowanej masowymi zachorowaniami zwierząt na choroby zakaźne
(zagrożenie epizootyczne), udziela fachowych porad w zakresie
lecznictwa zwierząt, organizacji grzebowisk i punktów zabiegów
weterynaryjnych, nadzoruje utylizację zwierząt padłych
i organizację grzebowisk.
Wskazówki prawne jasno określają role i zadania władz
poszczególnych szczebli podczas sytuacji kryzysowych. Problem
tkwi jednak w tym, że po ustaniu konkretnego zjawiska, czy
kataklizmu administracja zazwyczaj przestaje się sprawą
zajmować! Po wiosennej powodzi z 2010 r. także w Luboniu
zaniedbano kontrole wałów przeciwpowodziowych, konserwację
i utrzymanie strumieni, potoków i przydrożnych rowów. W naszym
mieście dokładnie nie wiadomo, czy wały usypane podczas
ubiegłorocznej powodzi zagwarantują bezpieczeństwo mieszkańcom
po raz drugi…(Nikt nigdzie nie podał, czy lubońskie wały
posiadają aktualne wyniki kontroli stanu technicznego, co
więcej, mieszkańcy nie wiedzą nawet, że „coś” po czym spacerują
nad Wartą to wał przeciwpowodziowy!) Szczególne zaniedbania
dotyczą zwłaszcza utrzymania i konserwacji niewielkich
lubońskich strumieni, (znajdujących się w gestii Spółki Wodnej),
które zamiast zbierać wody opadowe i odprowadzać je, stają się
powodem lokalnych podtopień. Zapowiadany rok
temu rządowy
plan ochrony przeciwpowodziowej dla Polski do
dziś nie powstał, nie oznacza to jednak, aby na terenie naszego
miasta nie mógł powstać gminny plan ochrony przeciwpowodziowej,
nad skonstruowaniem którego powinien się szybko skupić nowo
wybrany samorząd!
Opr. M. Rybarczyk
<powrót
|