Parowozownia Wolsztyn została
wielkopolską instytucją kultury

29 czerwca 2016 roku
w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu została podpisana umowa
pomiędzy Samorządem Województwa Wielkopolskiego, Powiatem
Wolsztyńskim, Miastem Wolsztyn oraz PKP Cargo, która jest aktem
założycielskim w sprawie utworzenia i funkcjonowania instytucji
kultury „Parowozownia Wolsztyn”. Sygnatariuszami umowy są:
Marek Woźniak – Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech
Jankowiak – Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Janusz
Frąckowiak – Starosta Wolsztyński, Piotr Krajewski –
Wicestarosta Wolsztyński, Wojciech Lis – Burmistrz Wolsztyna
oraz Maciej Libiszewski – Prezes Zarządu PKP Cargo S. A.
Podczas środowego
spotkania Marszałek Marek Woźniak podziękował przedstawicielom
PKP Cargo oraz wolsztyńskim samorządowcom za otwarcie drzwi do
dobrej współpracy, także za wysiłek finansowy, który pozwoli
wspólnie utrzymać to miejsce.
-„To bardzo ważne
przedsięwzięcie dla Wielkopolski. Ruch społeczny „Parowozownia
Wolsztyn” ma licznych fanów na całym świecie. Trudno się dziwić,
bo to wspaniałe dziedzictwo kultury technicznej i kultury
w ogóle. Chcemy je zachować, pielęgnować i rozwijać. Przed nowo
powstałą instytucją stoi konkretny cel – pozyskanie jak
największej liczby pasażerów dla przewozów i rozwijanie swojej
turystycznej oferty. W tej formule Parowozownia ma otwartą drogę
do pozyskiwania dotacji np. na remonty obiektów muzealnych,
choćby z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy
z puli środków unijnych. My dziś, w gronie czterech podmiotów,
zapewniamy wkład w postaci solidarnych dotacji, na start.
Liczymy na to, że ta instytucja będzie dynamicznie działała, nie
generując dla nas dodatkowych kosztów” – mówił Marszałek
Woźniak.
Historię wypracowywania
optymalnej dla „Parowozowni Wolsztyn” formuły funkcjonowania
przypomniał Wicemarszałek Wojciech Jankowiak, który zaznaczył:
-„To fenomen, że pomimo
zmian podyktowanych podstępem technicznym, poza utrzymaniem
zabytkowej substancji prowadzimy także regularny ruch kolejowy.
Ten jednak będzie stopniowo wygaszany w kolejnych latach na
rzecz pozyskiwania przez nową instytucję pasażerów ruchu
turystycznego. Liczymy na samodzielność finansową tego podmiotu,
deklarując ¼ kosztów jego utrzymania do 2027 roku”.
Maciej Libiszewski,
Prezes PKP Cargo dodał:
-„Dla nas to najlepsza
forma reklamy – ta kolej z początku XIX wieku jest wciąż żywa.
To świadectwo i najlepsza lekcja historii, zorganizowana z myślą
o naszych dzieciach, popularyzująca transport kolejowy, który
jest najbezpieczniejszą formą przemieszczania się na świecie”.
O tym, że Parowozownia
Wolsztyn jest jednym z najważniejszych produktów turystycznych
Wielkopolski i jednocześnie miejscem pracy dla mieszkańców ziemi
wolsztyńskiej mówił Janusz Frąckowiak, Starosta Wolsztyński.
„Niewątpliwie Parowozownia Wolsztyn działająca odtąd w formule
instytucji kultury przyczyni się do rozwoju naszego regionu” –
podkreślił.
Wojciech Lis, Burmistrz
Wolsztyna, wspominając zainteresowanie m.in. Japończyków trakcją
parową podsumował:
-„Przed nami duże
wyzwanie i szansa na świetną promocję zarówno Wolsztyna, jak
i Wielkopolski i Polski w świecie”.
Głównym zadaniem
powołanej instytucji kultury „Parowozownia Wolsztyn” będzie
działalność turystyczno-rekreacyjna, tzn. organizowanie oraz
prowadzanie nadzwyczajnych i turystycznych przewozów
pasażerskich zabytkowym taborem z lokomotywą. Działalność
obejmie również funkcjonowanie części ekspozycyjnej skansenu.
„Parowozownia Wolsztyn” ma przyczynić się do aktywizacji życia
kulturowego, a w dalszej perspektywie do promocji i wzmocnienia
wizerunku województwa wielkopolskiego jako regionu o dużej
atrakcyjności turystycznej i edukacyjnej. Parowozownia stanie
się także atrakcyjnym miejscem pracy i dalszego rozwoju
zawodowego mieszkańców. Zgodnie z ustawą o organizowaniu
i prowadzeniu działalności kulturalnej, współorganizatorzy
parowozowni zapewnią jej środki niezbędne do rozpoczęcia
i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania
obiektu, w którym działalność jest prowadzona. Środki na
prowadzenie działalności, ustalone corocznie w planie finansowym
przez Parowozownię, będą zapewniane przez strony w równych
proporcjach - po 25 %. W celu umożliwienia rozpoczęcia
działalności przez Parowozownię każda ze stron umowy przekaże
Parowozowni w tym roku środki finansowe w kwocie po 375 tys. zł.
PKP CARGO SA, na mocy zawartej umowy, przekaże należące do
parowozowni nieruchomości i środki ruchome – w tym 32 lokomotywy
parowe. Umowa została zawarta na czas nieoznaczony, jednak może
zostać wypowiedziana przez każdą ze stron dopiero po dniu
1 stycznia 2027 r.

Przypomnijmy,
w Wolsztynie znajduje się zabytkowa, ośmiostanowiskowa hala
postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku,
wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami
do nawęglania i żuraw wodny, a także nadal używane maszyny
i urządzenia oraz muzeum, ukazujące historię węzła
i parowozowni. Ekspozycję uzupełnia zbiór sprzętu ratownictwa
technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 roku.
W Wolsztynie można podziwiać m.in. parowozy towarowe konstrukcji
niemieckiej oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223
z roku 1957, produkcji Zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę
parowozów uzupełnia kolekcja dwu – i trzyosiowych historycznych
wagonów osobowych, z lat 1909 – 1930 oraz różnego rodzaju tabor
specjalny – pług odśnieżny z 1883 r,. parowóz bezogniowy
z 1912 r., a także dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym
z 1913 roku.
Info. i foto.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
Biuro Prasowe /Anna
Parzyńska – Paschke/
|