Luvena S. A. wyjaśnia wątpliwości
związane z inwestycją w rejonie Kocich
Dołów

W związku z naszymi wcześniejszymi publikacjami otrzymaliśmy
z firmy Luvena S. A. obszerne wyjaśnienie, dotyczące inwestycji
drogowej w rejonie starego koryta Warty, które, ze względu na
ważny interes społeczny, przytaczamy w całości. Redakcja
Wyjaśniamy, że zmniejszenie światła mostu zostało uzasadnione
wykonaną w lipcu 2011 r. "Ekspertyzą techniczną dotyczącą oceny
możliwości zmniejszenia światła mostu drogowo - kolejowego przez
starorzecze rzeki Warty w ciągu ul. Romana Maya w Luboniu".
Badanie to zostało przeprowadzone przez niezależne Biuro Studiów
i Projektów Budownictwa Wodnego HYDROPROJEKT z Poznania.
Powyższa opinia została przesłana do Urzędu Miasta w Luboniu. Do
wykonania obliczeń hydrologiczno - hydraulicznych i modelowania
przepływu wód wielkich (powodziowych) w rz. Warcie na odcinku
pomiędzy km 252+000 do 256+500 oraz przez starorzecze rz. Warty
w Luboniu, wykorzystano aktualne dane hydrologiczne dla
rz. Warty z przekrojów wodowskazowych Śrem i Poznań (Most
Rocha), opracowane przez Instytut Meteorologii i Gospodarki
Wodnej Oddział w Poznaniu, w maju 2011 r.
Poniżej prezentuję wnioski z Ekspertyzy:
1. Przy zamknięciu jednego przęsła mostu, spiętrzenie
zwierciadła wody przed mostem dla wody występującej raz na
100 lat wyniesie 1 cm.
2. Przy zamknięciu dwóch przęseł mostu dla wody występującej raz
na 100 lat wyniesie 7 cm, nie powodując istotnego zagrożenia dla
terenów przyległych, szczególnie obszarów położonych na lewym
brzegu starorzecza powyżej mostu. Obszar ten stanowi naturalne
zaniżenie terenowe i wymaga już zabezpieczenia
przeciwpowodziowego w formie wałów przeciwpowodziowych.
Reasumując jednoznacznie można stwierdzić, że ograniczenie
obecnego światła mostu nie będzie powodowało utrudnień przy
przejściu wielkich wód powodziowych rz. Wartą oraz korytem
starorzecza. Ograniczenie światła przedmiotowego obiektu
mostowego do 3 przęseł umożliwi przeprowadzenie bez przeszkód
wód powodziowych przez budowlę, nie powodując negatywnego
oddziaływania na tereny mieszkalne i infrastrukturę techniczną
przyległą do starorzecza. Jednocześnie informuję, że posiadane
przez nas analizy wskazują, iż zasadniczy przepływ wód
powodziowych rz. Warty przez starorzecze odbywa się przęsłami
środkowymi mostu. W interesie nie tylko mieszkańców, ale
i Spółki LUVENA jest optymalne zabezpieczenie przed skutkami
powodzi. Budowa mostu generuje duże koszty i taka inwestycja nie
powstałaby bez stosownych pomiarów oraz badań w kontekście
zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Oczywiste jest, że Spółka
nie może sobie pozwolić na odcięcie od przeprawy drogowo-
kolejowej i zatrzymanie produkcji. Ponadto na terenie LUVENY
mieści się wiele innych firm, które wynajmują powierzchnie
magazynowo – biurowe i tak niefrasobliwe postępowanie
uniemożliwiłoby tym podmiotom prowadzenie działalności,
a w konsekwencji doprowadziłoby do wycofania się z umów najmu.
Dlaczego LUVENA miałaby działać przeciwko sobie?
Info. Luvena S.A. /Aleksandra Lepke/
|