Huk pękającej bańki mydlanej
(Epilog sprawy LOSiR)

Były dramatyczne zapowiedzi, były pisma do ważnych instytucji
kontroli i ścigania, była atmosfera wielkiej afery, podgrzewana
przez media i…cała sprawa nieprawidłowości, stwierdzonych
podczas rutynowej kontroli NIK w Lubońskim Ośrodku Sportu
i Rekreacji, którą przez prawie miesiąc ekscytowano opinię
publiczną, zakończyła się jednogłośną uchwałą Rady Miasta Luboń,
z dnia 27 lutego 2014 r. „w sprawie przekształcenia Lubońskiego
Ośrodka Sportu i Rekreacji w Luboniu w spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością.” Pracowicie nadmuchana bańka mydlana pękła
z hukiem, nie czyniąc nikomu krzywdy! Wszyscy lubońscy radni,
obecni na sesji w dniu 27 lutego
(19 osób), wyrazili wolę przyjęcia zaproponowanej im uchwały
i nikt nawet nie wspominał o prokuraturze…
Warto przytoczyć obszerne fragmenty dokumentu, zatwierdzonego
decyzją Rady Miasta Luboń , który jest wstępnym aktem
założycielskim nowej instytucji, mającej nam „dostarczać” sport
i rekreację. W paragrafie 2. napisano
(cyt.):
1. Z dniem 30 kwietnia 2014 r. likwiduje się zakład budżetowy
pod nazwą Luboński Ośrodek Sportu i Rekreacji w Luboniu.
2. Zakład budżetowy określony w ust. 1 przekształca się z dniem
1 maja 2014 r. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zwaną
dalej „Spółką” a) Spółka wykonywać będzie zadania własne miasta
Luboń w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców
w zakresie kultury fizycznej, sportu i turystyki, w tym terenów
rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych
obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych, promocji gminy a także wskazane Spółce
zadania własne w zakresie dożywiania dzieci, młodzieży oraz
zapewnienia posiłku osobom jego pozbawionym, ze szczególnym
uwzględnieniem osób bezrobotnych, starych, chorych
i niepełnosprawnych oraz zadania związane z żywieniem dzieci
w placówkach oświatowych; (…)
b) składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego
w Spółkę stają się majątkiem Spółki;
c) Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego
wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z jego
działalnością.(…)
W uzasadnieniu dodano iż (cyt.):… „Luboński Ośrodek Sportu
i Rekreacji – jednostka organizacyjna gminy, działająca obecnie
w formie zakładu budżetowego, od lat wymaga wysokich nakładów
finansowych, w postaci środków przekazywanych zakładowi w formie
dotacji na utrzymanie obiektów i urządzeń. Aktualny sposób
funkcjonowania i struktura LOSiR nie są wystarczająco efektywne
i nie nadążają za istniejącymi potrzebami formalnoprawnymi
i ekonomicznymi. Obecnie w Polsce, ze względu na wysoką
sprawność i efektywność zarządzania infrastrukturą
m.in. sportową czy rekreacyjną, coraz częściej stosowanym przez
gminy rozwiązaniem jest powołanie spółek kapitałowych (spółki
tego rodzaju funkcjonują już w gminach Jarocin, Lublin,
Szamotuły czy mieście Siedlce"...
Wśród 12 argumentów, mających przemawiać za utworzeniem spółki z o. o.,
wskazanych w uzasadnieniu, bardzo istotne są trzy ostatnie
(cyt.):
10) zarządzanie spółką jest bardziej elastyczne (ma ona większą
swobodę w kształtowaniu systemów zatrudniania i wynagrodzeń –
jej pracownicy nie są, jak w zakładzie budżetowym pracownikami
samorządowymi; może też bardziej koncentrować
się na oczekiwaniach odbiorców usług, gdyż rozliczana jest
z efektów działania),
11) szybciej reaguje na potrzeby klientów, choćby z uwagi na
samodzielność w zarządzaniu zasobami spółki,
12) spółka może korzystać z udogodnień, przewidzianych dla
przedsiębiorców, a niedostępnych dla gminy, jak np. w zakresie
podatkowym….”
Wszystko wskazuje zatem, że racjonalne argumenty zwyciężyły
przedwyborczy populizm , mający ostatnio niestety także wpływ na
naszą lokalną scenę polityczną.
Żeby jednak nie pozostawiać „gorącej” do niedawna sprawy bez
podsumowania, zapytaliśmy dyrektora LOSiR p. Zbigniewa Trawkę, -„Jakie,
Pana zdaniem, będą korzyści z przekształcenia prawnego LOSiR
i co zyska na tym zwykły mieszkaniec Lubonia?
Na co otrzymaliśmy poniższą odpowiedź:…
-Prowadzona dotychczas działalność Lubońskiego Ośrodka Sportu
i Rekreacji w formie samorządowego zakładu budżetowego, niosła
za sobą pewne ograniczenia w zakresie rozwoju. Co do zasady
zakład budżetowy powołuje się w celu wykonywania zadań własnych
gminy. Ustawa o finansach publicznych ogranicza zakres
prowadzonej w tej formie działalności. Przekształcenie zakładu
budżetowego w spółkę pozwoli rozwijać dotychczasowe rodzaje
działalności oraz poszerzyć jej zakres. LOSiR, jako spółka,
będzie kierował do mieszkańców Lubonia znacznie szerszą
i w mojej ocenie atrakcyjniejszą ofertę. Osobiście widzę sporo
ciekawych rozwiązań, jednak ze względu na planowany przez władze
miasta konkurs na stanowisko Prezesa Spółki, szczegółami będę
mógł się podzielić dopiero po uprzednim przedstawieniu ich
Komisji Konkursowej, gdyż są to moje autorskie projekty. …
Ze słów p. Trawki wynika, iż czeka nas jeszcze bardzo
ekscytujący wybór prezesa spółki LOSiR. Członkom Komisji
Konkursowej, powołanej w tym celu przez Burmistrza Miasta
dedykuję słowa śp. Burmistrza Lubonia-p. Włodzimierza
Kaczmarka, który w trudnych dla samorządu momentach zwykł był
mawiać:..”Miejska rura kanalizacyjna nie ma wymiaru
politycznego”… Ta zwięzła ocena dotyczy także instytucji,
która powinna zajmować się sportem i rekreacją!
T. Kujawa
Na zdjęciu- od lewej: A. Szymańska-
księgowa LOSiR, Z. Trawka-dyrektor LOSiR, D. Szmyt
Burmistrz Lubonia, M. Stromczyński-
Skarbnik Miasta (foto. I. S.)
|