Bezpieczna
droga i bezpieczny pieszy
(Policja przypomina zasady
bezpieczeństwa użytkownikom dróg)
Zapewnienie bezpieczeństwa dziecku podczas jazdy samochodem to
podstawowy obowiązek każdego kierowcy. Właściwą ochronę
zagwarantujemy wyłącznie wtedy, gdy maluch jest przypięty pasami
i podróżuje w foteliku. Tej zasady nie można lekceważyć nawet na
krótkich dystansach. Pamiętajmy, że nawet nasze najlepsze
umiejętności jazdy nie chronią przed błędami innych użytkowników
drogi.
Każde dziecko w wieku do 12 lat, które ma
mniej niż 150 cm wzrostu, musi być przewożone w foteliku lub
innym urządzeniu do przewożenia dzieci. Taki wymóg
nakładają na prowadzącego pojazd obowiązujące przepisy.
Urządzenia tego typu są podzielone na pięć grup:
Grupa 0 - obejmuje tzw. nosidełka przeznaczone dla noworodków
i niemowląt o wadze do 10 kg,
Grupa 0+ - nosidełka dla noworodków i niemowląt o wadze do
13 kg,
Grupa I - foteliki dla dzieci o wadze 9-18 kg,
Grupa II - foteliki i podstawki podwyższające dla dzieci o wadze
15-25 kg,
Grupa III - podstawki podwyższające dla dzieci o wadze 22-36 kg.
Fotelik musi być dostosowany zarówno do
wagi, jak i wzrostu dziecka. Powinien posiadać atest
zgodny z europejską normą ECE R44/03 (znak homologacji – w kółku
litera E z numerem kraju, w którym przeprowadzono badanie albo
znak bezpieczeństwa).
Jeśli zamierzamy kupić używany fotelik, należy go bardzo
dokładnie sprawdzić. Warto zajrzeć pod warstwę obicia
z materiału. Pamiętajmy, że jakiekolwiek pęknięcia osłabiają
konstrukcje fotelika i postąpimy roztropnie rezygnując z jego
zakupu.
Nosidełka mocujemy tyłem do kierunku jazdy.
Najlepszym miejscem jest tylna kanapa. W przypadku przewożenia
dziecka z przodu samochodu pamiętajmy, że możemy w ten sposób
podróżować jedynie w przypadku gdy nasz pojazd nie jest
wyposażony w poduszkę powietrzną. Foteliki i podstawki dla
starszych dzieci ustawiamy przodem do kierunku jazdy. Oferowane
obecnie w sprzedaży foteliki i nosidełka wyposażone są we własne
pasy bezpieczeństwa. Sam foteli należy jednak umocować do kanapy
lub siedzenia standardowymi pasami bezpieczeństwa będącymi na
wyposażeniu samochodu. Warto przeczytać instrukcję dołączoną do
fotelika i stosować się dokładnie do zawartych w niej zaleceń.
Pamiętajmy, aby w trakcie przewożenia dziecka nie kłaść żadnych
przedmiotów na półce pod tylną szybą. W przypadku gwałtownego
hamowania mogą one zrobić mu krzywdę!
Kiedy dziecko powinno jechać w foteliku, a kiedy wystarczy
przypiąć je pasami?
Dziecko, które ukończyło 12 lat,
a jednocześnie nie osiągnęło wymaganego wzrostu, powinno być
przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub urządzeniu
przytrzymującym dla dzieci. Istnieje kilka odstępstw od
ogólnych zasad przewożenia dzieci. Dzieci mieszczące się
w przedziale wzrostu 135–150 cm, podczas przewożenia na tylnym
siedzeniu były przytrzymywane za pomocą pasów bezpieczeństwa
pojazdu, a więc bez fotelika oraz urządzenia przytrzymującego,
jeżeli ze względu na masę i wzrost tego dziecka nie jest możliwe
zapewnienie mu odpowiedniego urządzenia. W praktyce dotyczy to
przewożenia dziecka mieszczącego się w powyższym przedziale
wzrostu, którego waga ciała przekracza 36 kg, a więc
przewidzianą w przepisach maksymalną wagę dla urządzenia
przytrzymującego dla dziecka. Powyższe wyłączenie nie dotyczy
przewożenia dziecka na przednim siedzeniu pojazdu, co powinno
każdorazowo odbywać się z wykorzystaniem fotelika lub urządzenia
przytrzymującego. Kolejny wyjątek od ogólnych zasad przewożenia
dzieci samochodem osobowym oraz małym samochodem ciężarowym
dopuszcza przewożenie na tylnym siedzeniu trzeciego dziecka
w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów
bezpieczeństwa pojazdu, w przypadku, gdy dwoje dzieci jest
przewożonych w urządzeniach przytrzymujących zainstalowanych na
tylnym siedzeniu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego
urządzenia. W praktyce ten przepis ma zastosowanie dla przewozu
typowym samochodem osobowym, a więc przeznaczonym dla
maksymalnie 5 osób łącznie z kierowcą. W samochodach osobowych
o liczbie miejsc 6-9 i dwóch rzędach tylnych siedzeń, ze względu
na odpowiednio duże wymiary (w tym szerokość siedzeń),
zainstalowanie urządzenia przytrzymującego dla każdego
przewożonego dziecka nie stwarza już żadnych problemów.
Przepisy zakazują przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat
w pojeździe niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik lub
w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące. Przepis
ten umożliwia przewożenie dziecka na przednim siedzeniu pojazdu
z wykorzystaniem zarówno fotelika bezpieczeństwa, jak również
innego urządzenia przytrzymującego. Zabrania się jednak
przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy na przednim
siedzeniu pojazdu, jeżeli poduszka powietrzna na miejscu dla
pasażera jest aktywna.
Kierowca i pasażerowie w samochodzie są chronieni przez
karoserię, kontrolowane strefy zgniotu oraz przez szereg
urządzeń zwiększających bezpieczeństwo kierującego oraz
pasażerów w razie wypadku: pasy bezpieczeństwa, kurtyny boczne,
poduszki powietrzne, aktywne zagłówki. Pieszego nie chroni nic.
Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans.
Większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym
przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa.
Pieszy i rowerzysta uderzony przez samochód jadący z prędkością
tylko 50 km/h ginie na miejscu wypadku lub umiera wkrótce potem,
wskutek odniesionych obrażeń ciała. Zdecydowana większość
wypadków z udziałem pieszych powstaje w miejscach, gdzie
wydawałoby się że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na
skrzyżowaniach i na przejściach dla
pieszych. Podstawowe przyczyny powstawania
wypadków drogowych powodowanych przez pieszych:
nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem,
stanie, leżenie na jezdni – często w stanie nietrzeźwości,
przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym,
nieostrożne wejście na jezdnię zza stojącego pojazdu lub
przeszkody,
wejście na jezdnię przy czerwonym świetle dla pieszych,
nieprawidłowe przekraczanie jezdni – przebieganie,
chodzenie niewłaściwą stroną jezdni.
Nie wstydźmy się być widoczni, nie wstydźmy się być bezpieczni.
Nośmy elementy odblaskowe – nie dajmy się zabić!
31. 08. 2014 r.
wszedł w życie prawny obowiązek używania elementów odblaskowych
przez wszystkich pieszych poruszających się poza obszarem
zabudowanym, po zmierzchu, idąc po jezdni lub po poboczu.
Elementy odblaskowe powinny być widoczne dla innych uczestników
ruchu drogowego.
Dlaczego elementy odblaskowe są tak
ważne?
Postać człowieka idącego drogą, ubranego dodatkowo w ciemną
odzież jest zauważalna przez kierującego raptem z 20-30 metrów
lub z odległości jeszcze mniejszej, w
zależności od warunków atmosferycznych. Pojazd jadący około
90 km/h tylko w ciągu 1 sekundy
przejeżdża dystans 25 metrów – więc kierujący nie zdąży nawet
zareagować – zmienić kierunek jazdy lub hamować.
Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie
go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten
sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie pieszego i
właściwe zareagowanie.
Używajmy elementów odblaskowych
prawidłowo. Skoro mają być widoczne przede wszystkim dla
kierujących jadących z przeciwka, a pieszy
ma obowiązek poruszania się lewym poboczem lub lewą stroną
jezdni. Aby światło lub element odblaskowy był widoczny dla
nadjeżdżających kierowców najlepiej zamontować go nisko od
strony jezdni, czyli przy prawym kolanie. Wówczas będzie
spełniał swoje zadanie w 100 procentach.
Info. KP w Luboniu
/sierż.
Kinga Koluszenko
Zespół
Profilaktyki Społecznej i Wykroczeń
/
|